Rabu, 4 Februari 2009

POLITIK ADUN POLITIK KAMPUNG


Kalau nak cerita tentang YB Katak ni, aku ada cerita orang katak. Masa pilihanraya 1995 dulu aku baru je balik setahun dua ke kampung. maklumkan lama berkursus. Aku melihat suasana politik kampung tak banyak berubah. Yang keris tak bersarung cam tu la. Yang hijau pun gitu gak. Cuma parti mata belum beranak lagi. Aku sorang kawan aku. Dia memang kuat parti keris telanjang la. Aku tau dia. Cuma dekat-dekat pilihanraya, ada benda yang dia bengang kat Tok 4. Pasal apa aku tak pasti. Heboh dia cerita pada orang kampung, semua tau. Dia buruk-buruk tok 4 sampai peringkat nak bunuh(cakap je berdegor-degor ). Kendian masa dekat pilihanraya dia pun mula berubah jadi katak. Pasang bendera hijau, kat motor letak bendera hijau, lagak macam otang hijau. Dia di cop orang hijau. Tak lama. Lepas je keris telanjang menang, dia balik ke keris telanjang. jadi AJK JKKK lak tu. Punya kutuk la ke hijau. Kini dia aktif dengan keris telanjang. Bertanding AJK bahagian konon, tapi tak menang pun. Kelulusan? Jangan tanya. Akhlak? Jangan sebut, baik lagi cucu Bentong Kali.Anak-anak? Tak da sorang pun yang boleh dibuat contoh. Dalam kampung dialah hero.

2 ulasan:

  1. Adik Orng Ulu,
    Ketika adun bota lompat ke pkr apa kata Nik Aziz? Kenapa bila lompat ke BN jadi sebaliknya? Kenapa kena ada dua hukum untuk satu perkara yang sama? Lompat ke pkr - HALAL, lompat ke bn - HARAM?? - kalau gitu, ini memang HARAM JADAH punya peraturan. Sedarlah dan jangan tertipu dalam politik yang mengeliruklan.

    Politik mampu kelirukan yang bijak dan menipu yang BODOH.

    BalasPadam
  2. Mengapa agaknya SPRM nak menyiasat ADUN BN yang melompat parti tapi tak menyiasat pun ADUN PR yang lompat parti? Mengapa pulak baru 10 hari keluar parti tiba2 nak rujuk semula? Macam org cerai pastu rujuk pulak. Alhamdulillah.. Allah Taala bagi keinsafan pada dia cepat sangat.. Apapun.. Jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri...

    BalasPadam